lördag 19 maj 2012

Barnvävning är det idag ett kärt nöje?

Kusinerna Vega och Ella väver tillsammans. Flitiga duktiga flickor. 
Det är väldigt spännnade att väva.



Tid finns för att prata och umgås. Det är kul att göra saker tillsammans.
Frågan är om vi som kan, hinner lära barnen innan det är för sent?
Skänk frågan en tanke och fundera ut vad du själv kan göra åt saken.
Vi måste försöka att tillsammans dra vårt strå till stacken.
Vävningens framtid hänger på oss nu.


 Ella blev jätteglad när hon såg resultatet, en alldeles egen halsduk.


Kanske kan jag använda den som turban

7 kommentarer:

  1. Jag blir glad när jag ser på din blogg att barnen väver, då det är viktigt med att föra intresset vidare till nästa generation. Går det bra om jag länkar din trevliga blogg till min?

    MVH Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir glad när jag gör andra glada, så klart du får.
      Jag tänker också lägga till bloggar på min blogg, men har inte riktigt kläm på ännu hur man gör. :)

      Radera
  2. Hej Anne,
    vilken snygg och informativ blogg du har!
    För ett par veckor sedan fyndade jag två Minivävstolar på loppisar, samma typ Ella använder här. (http://strick17.blogspot.de/2012/06/miniwebstuhl.html) Vet du kanske vem tillverkade de?
    Med många hälsningar från Tyskland
    maliz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maliz. Tack så mycket!
      Jag känner till att Glimåkra gjorde en som dom kallade Emma, och så fanns det en vävstol av ett märke som hette "Bohusväv". Jag är osäker på vad jag själv har.
      Googlade lite och hittade en från Marks, så det har nog inte varit så ovanligt förr då terapiverksamheten blomstrade med den typen.

      Radera
    2. Tack för din svar, Anne!
      Jag hadde också googlad men kanske saknade jag rätta ord. Nu ska jag försöka det igen.
      Jag antade redan att vävstolar hade något att göra med terapi för mina två har olika handtåg.

      Radera
    3. De kunde ofta även utrustas med en benställning och trampor. De finns nog inte i tillverkning numera inte vad jag känner till i alla fall. Anne

      Radera
    4. När du skrev att Glimåkra gjorde Emma letade jag igenom mina gamla vävredskapskataloger och jag verkligen hittade vävstolen. Det är inte den vi har, den ser lite annorlunda ut och är lite större med en vävbredd av 50 cm men det fanns ett foto av det tillhöriga benstativet och jag tror det skulle vara enkelt att bygga en sådant själv.
      Tack igen och har det bra!
      maliz

      Radera