måndag 9 april 2012

Jag väver alltså lever jag

En fråga jag ställer mig själv ibland; varför väver jag?Av en ren slump är ett svar. Men kan det vara så att det fanns där redan i mina gener? Om det vävts i generationer bakom en då? Min mamma växte upp på Ormsö (Estlands arkipelag). Ön var befolkad av svenskar redan på 1200-1300-talet. Där vävde alla kvinnor till husbehov. 1944 avslutades den 7 sekler gamla svenska bosättningen på Ormsö. Mammas kusin Maria blev kvar och hon vävde fram till sin död 2004. Hennes vävstol finns kvar där, har jag fått veta, och jag hoppas kunna åka dit och se den en dag. En dag kom plötsligt min släkthistoria i en fil med e-post, jag tappade hakan. Den började på 1600-talet. En i raden var Mats Hansson som föddes 1764, han var vävare (1782) på herrgården Magnushov.  Mats äldre bror Lars blev min morfar Lars; farfars, farfars, far. Den vetskapen gör att jag känner mig rik. Så jag vill tro att jag väver för att jag har det i blodet. J



3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det faschinerande!
    (Ser att vi delar samma visdomsord/slogan.)

    http://www.vavskalet.n.nu/

    /Ringvor

    SvaraRadera
  2. Jag väver också och därför lever jag!
    Bloggar om min vävning emellanåt. Ibland går det långt mellan uppsättningarna och då går det långt mellan inläggen på min blogg
    http://www.inspir-meta.bloggspot.com och ibland är det tätare.
    Kul med nya vävkontakter.
    Hälsningar
    Meta

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du bor i Vellinge! Jag är uppvuxen i Höllviken närmare bestämt i Stora Hammar och min blogg heter www.pilevallen.blogspot.com eftersom mitt sommarställe i Kämpinge heter Pilevallen. Nu bor jag i Herrljunga men jag är en latent vävare dvs ibland kommer det upp till ytan och då sätter jag fart sedan ligger det nere en stund. Att vara vävare är något man har i blodet, min mormor lärde mig väva det första och min farmors mor vävde åt hemslöjden. Hoppas att du såg något roligt på konstrundan, jag hann inte med den i år, det brukar inte vara så mycket textilt tyvärr.

    SvaraRadera